شما اینجا هستید

با وجود بهره مندی تکاب از معادن طلا و معادن سنگ، این شهرستان در زمینه توسعه ای از عقب ماندگی تاریخی رنج می برد به طوری که راه دسترسی این شهر به مرکز استان آذربایجان غربی و پایتخت کشور مناسب نیست و عملیات اجرایی محور «عربشاه گَروس تکاب- یاسوکند بیجار» که احداث آن سالها قبل […]

با وجود بهره مندی تکاب از معادن طلا و معادن سنگ، این شهرستان در زمینه توسعه ای از عقب ماندگی تاریخی رنج می برد به طوری که راه دسترسی این شهر به مرکز استان آذربایجان غربی و پایتخت کشور مناسب نیست و عملیات اجرایی محور «عربشاه گَروس تکاب- یاسوکند بیجار» که احداث آن سالها قبل به تصویب رسیده هنوز نهایی نشده است در حالی که با اتمام این محور، مسیر تکاب به زنجان ۵۰ کیلومتر کوتاه تر می شود.

به گزارش شیز به نقل از فارس
راه ارتباطی به عنوان شریان اصلی برای اتصال نقاط مختلف کشوراهمیت زیادی دارد به طوری که راه برای توسعه هر منطقه حائز اهمیت است و ایجاد راه دسترسی مناسب که بتواند مسافت بین شهرها را کوتاه تر کند نیز از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

محور تکاب یاسوکند نیز یکی از این محورهای مهم استان آذربایجان غربی است که درسال‌های گذشته مورد غفلت مسوولان قرار گرفته است.

با توجه به دور بودن تکاب از مرکز استان، کوهستانی بودن منطقه و وجود جاده‌های سخت‌گذر در این شهرستان ضرورت دارد نسبت به توسعه راه های تکاب بیش از پیش توجه شود.

تکاب از طریق شهر دندی، بخش یاسوکند حسن‌آباد با استان زنجان، از طریق شهرهای بیجار و دیواندره با استان کردستان و به واسطه محور «گوجه قلعه‌سی» هشترود به‌صورت مستقیم با استان آذربایجان شرقی ارتباط جاده‌ای دارد و محور تکاب – بیجار – زنجان اصلی‌ترین راه دسترسی اهالی تکاب به استان زنجان به‌شمار می‌رود اما برای عزیمت به این استان از محورهای فرعی قمچقای، دندی و یاسوکند به دلیل کوتاه‌تر شدن مسافت نیز استفاده می‌شود که با احداث و آسفالت یک رشته راه روستایی در محور «سبیل-  یاسوکند» فاصله جاده‌ای این شهرستان با مرکز استان زنجان ۵۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.

هم‌اینک راه دسترسی تکاب به استان زنجان از مسیر بیجار ۲۳۲ کیلومتر است که با تکمیل و بهره‌برداری از این محور، این ارتباط جاده‌ای از مسیر بخش یاسوکند حسن‌آباد بیجار در استان کردستان به ۱۸۲ کیلومتر خواهد رسید، که تعلل چندین ساله مسولان به محورهای مواصلاتی این شهر، سبب شده تا محور «عربشاه گَروس تکاب-  یاسوکند بیجار» نیز به سرنوشت سایر پروژه های راهسازی این شهر تبدیل شود.

محور«عربشاه گَروس تکاب-  یاسوکند بیجار» وضعیت بسیار نامناسبی دارد

امام جمعه تکاب در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: با توجه به وضعیت بسیار نامناسب محور «عربشاه گَروس تکاب-  یاسوکند بیجار»، ضرورت دارد نسبت به بهبود وضعیت این محور چاره اندیشی شود.

حجت الاسلام علی رحیمی افزود: راه های مواصلاتی رگ های حیاتی هستند به طوری که توسعه گردشگری، اقتصادی و ارتباط و تعاملات بین شهرها از طریق همین راه های دسترسی میسر است ولی تکاب از راه دسترسی مناسب بی بهره است.

وی با بیان اینکه راه دسترسی تکاب به مرکز استان جای بسیار نقدداشته و بسیار نامناسب است، تصریح کرد: در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده ولی با توجه به غفلت چندین ساله از توسعه تکاب، باید نسبت به بهبود وضعیت راه های این شهرستان اقدامات اساسی انجام شود.

امام جمعه تکاب با بیان اینکه این محورهای مواصلاتی در شان مردم این شهر نیست، گفت: لکه گیری و اسفالت محورها به تنهایی نمی تواند مشکل عقب ماندگی شهرها را جبران کند و لازم است تا شاهد تعریض جاده های این شهر باشیم.

رحیمی با بیان اینکه تا راه ها تعریض نشوند همچنان شاهد تصادف در جاده های این شهر خواهیم بود، گفت: در این میان با توجه به اهمیت محور «عربشاه گَروس تکاب-  یاسوکند بیجار» در کوتاه کردن مسیر دسترسی به زنجان و تهران، ضرورت دارد مسولان استانی نسبت به احداث و اتمام این محور اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در خصوص اصلاح این محور با نماینده مردم تکاب و شاهین دژ صحبت کرده ام و مقرر شده طی دو روز آینده بازدید مجددی از محور داشته باشیم، گفت: پس از این بازدید، دیداری با فرماندار تکاب  جهت تعیین تکلیف این محور خواهم داشت.

امام جمعه تکاب ادامه داد: در حال حاضر محور «عربشاه گَروس تکاب-  یاسوکند بیجار» به عنوان راه دسترسی تلقی نمی شود به طوری که وضعیت این محور ناهنجار بوده و نمی توان با خودرو از این محور به راحتی عبور کرد.

رحیمی با بیان اینکه طی روزهای آینده وضعیت این محور مشخص خواهد شد، افزود: باید اعتبار مورد نیاز پروژه تامین شود و اقدامات اساسی در راستای بهبود وضعیت این محور  انجام گیرد چرا که با اجرای آن فاصله جاده‌ای تکاب با مرکز استان زنجان ۵۰ کیلومتر کوتاه‌تر شده و به ۱۸۲ کیلومتر خواهد رسید که نقطه عطفی در توسعه ارتباطات جاده‌ای تکاب به‌شمار می‌رود.

ابراز گلایه نماینده مردم تکاب و شاهین دژ در مجلس از کمبود اعتبارات حوزه راهسازی

نماینده مردم تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: راه های شهرستان تکاب استانداردهای لازم  را ندارند.

حسن همتی در خصوص وضعیت زیرساخت های جاده‌ای در تکاب و شاهین دژ، گفت: جاده های بین شهری شاهین دژ و تکاب طی سالهای متمادی هیچ نوع توسعه قابل قبولی نداشته است.

نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این حوزه انتخابیه با دارا بودن ظرفیت های ارزشمند اقتصادی، از محروم ترین مناطق کشور تلقی می شوند، ادامه داد: راه پیشرفت و توسعه یک منطقه از توسعه راه می‌گذرد اما متاسفانه حوزه انتخابیه تکاب و شاهین دژ به علت نداشتن راه که پیش پا افتاده ترین مسئله است از امکانات دیگر مثل سرمایه گذاری محروم شده است، بنابراین مشخص است با  این اوصاف هیچ سرمایه گذاری حاضر به تردد در این جاده ها نیست.

عمتی با اشاره به اهمیت راه دسترسی به شهرها، گفت: بهسازی و آسفالت محورهای ارتباطی تکاب از اقدامات دارای اولویت برای توسعه تکاب به شمار می‌رود که امیدواریم با جذب اعتبارات ویژه در این زمینه گام برداریم.

همتی با ابراز گلایه از عقب ماندگی تکاب، گفت: کمبود بودجه یکی از مشکلات اساسی و پیش روی تکاب است.

وی ضمن تاکید بر آغاز مجدد عملیات اجرایی محور «عربشاه گَروس تکاب-  یاسوکند بیجار»، گفت: طی جلسه ای با استاندار آذربایجان غربی مراتب اعتراض خود را نسبت به وضعیت موجود اعلام کرده ام.

همتی اظهار داشت: پیگیر جدی از سرگیری عملیات عمرانی این محور هستم و ضرورت دارد نسبت به اتمام هر چه سریع تر محور «عربشاه گَروس تکاب-  یاسوکند بیجار» اقدام شود

دسته بندی: دسته‌بندی نشده برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد